Hoe stel je een candidate persona op?
Bij het schrijven van je vacaturetekst, het opzetten van een campagne en het uitzetten van een vacature wordt er vaak gezegd: speel in op wat je doelgroep wilt zien, lezen of horen. Wij merken bij onze klanten dat dit vaak makkelijker is gezegd dan gedaan, want ‘doelgroep’ is een groot begrip. Het bepalen van je doelgroep is de eerste stap en het opstellen van een candidate persona, (ook wel recruitment persona genoemd), kan je hier goed bij helpen. In deze blog leggen we je uit wat een candidate persona precies is, wat de voordelen van zo’n persona zijn, met welke middelen en inzichten je een candidate persona opstelt en hoe je deze vervolgens kan inzetten om personeel te werven.
Wat is een candidate persona
Een candidate persona is een profiel van de ideale persoon waar jij naar opzoek bent voor een vacature. Het beschrijf op verschillende vlakken waaraan een sollicitant in jouw ogen aan moet voldoen om de openstaande functie succesvol te vervullen. De persona is als het ware een fictief persoon met verschillende karaktereigenschappen, doelen en ervaringen. Welke gegevens je meeneemt in de persona is vrij in te vullen: schrijf deze gewoon zoals ‘ie voor jouw vacature of bedrijf klopt!
De voordelen en toegevoegde waarde van een candidate persona
Misschien denk je, ‘’waarom zou ik mijn tijd verdoen aan het visueel of tekstueel maken van een persona? Ik weet toch wie ik zoek!’’ Het opschrijven of creëren van een persona zorgt voor transparantie voor iedereen binnen je organisatie. Daarnaast is iedere functie anders en is er dus niet een vaste selectie aan karaktereigenschappen of ervaringen die altijd maar toepasselijk zijn. Daarnaast geeft een vast profiel echt een richting aan jouw campagne. Zo kan je makkelijker bepalen welke boodschap jouw persona triggert en op welke manier ze het beste aangesproken kunnen worden. Als laatste is het ook nog eens tijd- en kosteneffectief. Een persona helpt namelijk ook met het uitsluiten van kandidaten waar je niet naar op zoek bent. Gesprekken aangaan met personen die totaal niet passen bij de functie is eigenlijk verloren tijd. Tijd die je had kunnen besparen als je vóór het uitnodigen van sollicitanten een persona had opgesteld.
Tips om een geschikte candidate persona op te stellen
Met onze verschillende tips geven we je een richting om een passende recruitment persona op te stellen voor jouw vacature. We zullen je eerst vertellen hoe je aan de informatie komt om een persona op te stellen en vervolgens leggen je we uit wat voor een soort gegevens je kan meenemen in je candidate persona.
Hoe kom je aan informatie voor een candidate persona?
- Input van je eigen personeel
We gaan er van uit dat je tevreden bent met je huidige werknemers en hoe zij functioneren binnen een team of je organisatie. De karaktereigenschappen, ervaringen en kenmerken van dit personeel zijn al bewijsstukken van wat goed werkt voor jouw organisatie of openstaande functie. Het is daarom een aanrader om eigenschappen van hen te identificeren en om deze te verwerken in je persona. Daarnaast is het ook belangrijk dat een nieuwe werknemer overweg kan met je huidige personeel. Daarom zou je ook je huidige werknemers kunnen vragen welke eigenschappen of kenmerken zij cruciaal zouden vinden in een nieuwe collega.
Data is alles tegenwoordig, zo ook in de recruitment wereld. Met behulp van arbeidsmarktdata kan jij in één oogopslag zien wat voor een soort eigenschappen of kenmerken het personeel in een bepaalde functie over het algemeen heeft. Het mooie van data is dat, wanneer je het uit betrouwbare bronnen haalt, het ook een bewezen feit is.
Toen wij bezig waren met de voorbereiding van een vacature voor de functie kapitein voor een van onze klanten hebben wij met behulp van arbeidsmarktdata kunnen inzien dat de website buienradar erg veel gebruikt werd onder kapiteins en schippers, een inzicht dat ons later heeft geholpen met het bepalen van effectieve wervingskanalen om kapiteins te targeten. Voor de functie Verzorgende IG bijvoorbeeld is dit medium er niet uitgesprongen, maar zagen wij dat Pinterest juist populairder is. Dit soort gegevens kunnen je dus echt onderscheidende informatie bieden dat je helpt met een specifiek persona opstellen.
Wat voor een gegevens verwerk ik in mijn candidate persona?
We hebben natuurlijk al wat voorbeelden genoemd, maar we zullen even wat concreter worden.
Zoals we hiervoor al beschreven is het uitwerken van online- of social media aanwezigheid een belangrijk middel wanneer je recruitment marketing inzet. Stel je voor, je wervingscampagne is super converterend ingericht en je hebt veel geld en middelen ingezet om dit te realiseren. Nu weet je alleen niet waar jouw doelgroep zich bevindt en doe je dus maar wat je denkt dat goed is. Hierdoor is je campagne super mooi, maar klikt niemand er op omdat de personen die ‘m zien zich niet aangesproken voelde. Om een vacature echt in te kunnen vullen zul je dus moeten verwerken op welke platformen jouw persona aanwezig is.
Ook al is het niet de bedoeling om bepaalde groepen of mensen bewust buiten te sluiten, kun je in zekere mate differentiëren in demografische gegevens. Zoek je bijvoorbeeld iemand voor een senior functie, dan zou je in je persona kunnen verwerken dat je ideale kandidaat X jaar werkervaring heeft. Ook het meenemen van een woonplaats of omgeving die jouw voorkeur heeft kan nuttig zijn.
Zoals eerder in de blog vermeld is het van belang dat een nieuwe werknemer past in het team. Is humor bijvoorbeeld prominent aanwezig in jouw organisatie, dan is dit een eigenschap waar je op zou kunnen letten. Zijn er regelmatig wisselende werktijden? Dan zou je in je persona kunnen meenemen dat iemand een flexibel karakter heeft.
Ook al wordt het stellen van honderden strenge functie eisen een beetje ouderwets (want zeg nu eerlijk: heeft iemand voor een startersfunctie nu écht 10 jaar werkervaring nodig?), er zijn bepaalde laagdrempelige eisen die je kunt verwerken in je candidate persona. Zo zou je een aantal vooropleidingen die aansluiten bij de functie in je persona kunnen meenemen. Een ander voorbeeld: als de voertaal in je bedrijf Engels is en/of er wordt veel met buitenlandse collega’s samengewerkt, dan zou je kunnen opschrijven dat iemand de Engelse taal redelijk beheerst.
Een candidate persona inzetten om nieuwe werknemers te werven
Wanneer je een persona hebt gecreëerd begrijpen we dat het lastig is om deze te vertalen naar een succesvolle campagne. Ook hier kunnen we je mee helpen.
Zorg er ten eerste voor dat je alle data begrijpt zodat je er ook daadwerkelijk wat mee kan doen. Heb je iets te veel data verzameld en zie je door de bomen het bos niet meer? Geen probleem! Er is misschien niet maar één type persoon geschikt voor jouw functie. Je kan het persona dus ook opdelen. Maak hierin dan bijvoorbeeld onderscheid in leeftijd en functie voorkeuren. Een student kan vaak nog niet fulltime werken, terwijl een jonge moeder misschien niet fulltime wíl werken. Wanneer je een recruitment marketing campagne opzet kan je gebruik maken van deze sub-persona’s om zo je doelgroep nog gerichter aan te spreken.
Zorg vervolgens dat je voor je campagne teksten schrijft die het probleem of de vraag van jouw doelgroep aanpassen. Daarna kan je ervoor kiezen om ook nog een vacature video te maken. Wanneer je weet wat jouw doelgroep wil zien en wie jouw doelgroep wil zijn zal het daadwerkelijk in beeld brengen van jouw functie appeltje eitje zijn. Wanneer al dit materiaal klaar is kan de campagne worden uitgezet. Bepaal het platform waarop jouw doelgroep aanwezig is, bepaal hoeveel budget je kwijt wil aan de campagne en je kan live!
Hopelijk hebben we je wat ideeën kunnen geven om een eigen candidate persona op te stellen voor jouw organisatie. We begrijpen dat dit nog steeds makkelijker is gezegd dan gedaan. WeAchieve kan jouw organisatie helpen met het succesvol implementeren en gebruiken van een candidate persona, zodat je meer sollicitanten werft. We kijken graag met je mee. Je kan direct contact met ons opnemen via dit contactformulier, maar je kan ons ook bellen op 073 2340 84 of mailen naar hello@weachieve.nl.