< Kennisbank

Wat is framing en hoe werkt het?

WeAchieve 12 februari 2024

Heb je je ooit afgevraagd waarom sommige recruitment boodschappen moeiteloos overtuigen, terwijl andere weloverwogen wervingsboodschappen simpelweg niet worden gehoord? Ontdek de kracht van ‘framing’: het onopvallend overtuigen met strategische woordkeuzes.

In recruitment marketing en arbeidscommunicatie is framing een krachtig instrument. Effectieve framing kan namelijk een positieve invloed hebben op een houding of het gedrag van een doelgroep, zonder dat zij zich hiervan altijd bewust zijn. 

Wat is framing? 

Framing heeft betrekking op de manier waarop informatie gepresenteerd of gepositioneerd wordt om de denkrichting van mensen te sturen. De letterlijke vertaling van framing is ‘kaderen’: wanneer je door een kader naar de werkelijkheid kijkt, wordt je blik gericht op een specifiek gedeelte van de context. 

We leggen je kort uit hoe het werkt. 

Iedereen kijkt vanuit zijn eigen kader, oftewel frame. Wanneer je weet door welk frame jouw doelgroep kijkt, dan kun je hier met woorden op inspelen. Over het algemeen heeft ons brein moeite met het verwerken van abstracte informatie. Daarom is het van belang om woorden zo tastbaar mogelijk te maken. Neem bijvoorbeeld het woord ‘onervaren’, een abstract begrip. Wanneer we dit begrip veranderen naar young professional of opkomend talent, ontstaat er een concreet beeld. Dit beeld zorgt voor een positieve emotie, en dat stuurt de denkrichting. 

Kortom, mensen zijn onbewust vatbaar voor frames omdat frames via emotie de waarden van mensen aanspreken. Benieuwd hoe wij kunnen bijdragen aan het aanspreken van jouw doelgroep? Neem contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!

Ontdek de kracht van Framing | WeExplain Recruitment Kennisbank



Over de auteur
WeAchieve

Onze boodschap? Start met werven als een marketeer. Versterk je bedrijfsimago, vergroot het aantal kwalitatief goede kandidaten, verbeter de kwaliteit van je sollicitaties en verkort de tijd die nodig is om vacatures in te vullen.

Meer uit onze kennisbank



Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze maandelijkse leesvoer dump. Een nieuwsbrief met updates uit de recruitment branche! Wij delen wekelijks interessant nieuws, gastblogs, recruitmenttrends en podcasts op onze kennisbank.