Talent Branding Succesvol Toepassen Voor Krachtig Werkgeversmerk
In een competitieve arbeidsmarkt is het essentieel voor jouw organisatie om je te positioneren als een aantrekkelijke werkgever. Begrippen die vaak worden gebruikt om te beschrijven hoe bedrijven hun aantrekkingskracht op talenten kunnen versterken zijn talent branding en employer branding. Hoewel deze termen veel op elkaar lijken en nauw met elkaar verbonden zijn, zijn er ook een aantal duidelijke verschillen. In dit artikel leggen we uit wat beide termen inhouden, hoe ze van elkaar verschillen, en waarom beide cruciaal zijn voor succesvolle recruitment marketing.
Wat is talent branding precies?
Hoewel talent branding wel veel op employer branding lijkt, is het niet helemaal hetzelfde. Talent branding is namelijk een specifieke benadering binnen employer branding, die zich vooral richt op hoe werknemers de werkervaring binnen jouw organisatie ervaren. Dit draait dus om authentieke verhalen, meestal gedeeld door de medewerkers zelf, die een realistisch beeld geven van de bedrijfscultuur.
De focus bij talent branding ligt vooral op persoonlijke verhalen, en is heel specifiek gericht op (potentiële) werknemers. Het doel hiervan is om te laten zien hoe medewerkers het binnen jouw organisatie ervaren.
Bij deze aanpak spelen medewerkers dus een cruciale rol; je kunt ze ook wel zien als ambassadeurs. Hun authentieke werkervaring, meestal gedeeld via social media, vormt de basis van een geloofwaardig en krachtig werkgeversmerk.
Maar wat is employer branding dan?
Om talent branding te begrijpen, is het ook essentieel om te weten wat employer branding inhoudt. Employer branding draait om het strategisch opbouwen en communiceren van een positief imago van je organisatie als werkgever. Het gaat om de cultuur, missie en kernwaarden van je bedrijf en hoe deze worden geuit naar zowel huidige als potentiële werknemers. Belangrijke kenmerken hiervan zijn je doelgroep, je focus en een kernvraag.
Het belang hiervan is namelijk om een brede doelgroep aan te spreken, zowel (potentiële) medewerkers als andere stakeholders, met een focus die gericht is op het algehele imago van je organisatie. Het doel hiervan is om te laten zien waarom mensen voor jouw organisatie zouden willen werken.
Een goed voorbeeld van employer branding is het creëren van een EVP, waarover we eerder al een blog schreven. Deze omvat namelijk het unieke pakket aan voordelen en ontwikkelingsmogelijkheden die je als organisatie biedt. Denk hierbij aan een sterke aanwezigheid op social media platforms en een transparante communicatie over de arbeidsvoorwaarden.
Best of both worlds
Het grootste verschil tussen employer branding en talent branding is dat employer branding vooral een strategische basis legt voor je positionering als werkgever, terwijl talent branding hier nog een persoonlijke dimensie aan toevoegt.
Toch is het gebruik van beide even belangrijk. Een sterke employer brand helpt je organisatie namelijk op te vallen in een competitieve arbeidsmarkt en versterkt je algemene reputatie. Talent branding zorgt er vervolgens voor dat deze boodschap geloofwaardig en authentiek overkomt. Samen zorgen ze voor een aantrekkingskracht op (nieuw talent), een verhoogde betrokkenheid onder medewerkers en een sterke bedrijfsreputatie.
Van sterk merk naar sterk team
Talent branding is een essentiële toevoeging voor een succesvolle recruitmentstrategie en vult je employer branding op unieke en persoonlijke wijze aan. Employer branding biedt hierbij een breed, strategisch kader terwijl talent branding er een authentieke invulling aan geeft. Door beide benaderingen te gebruiken bouw je niet alleen een krachtig werkgeversmerk op, maar zorg je er ook voor dat nieuw talent zich aangetrokken voelt tot je organisatie én bestaand talent er wil blijven werken.
Benieuwd hoe wij jouw organisatie kunnen helpen om op een succesvolle manier talent branding toe te passen? We’re here to achieve! Je kunt ons bereiken via dit contactformulier, bellen op 073-2340844 of mailen naar hello@weachieve.nl.